eller Registrera för att skapa inlägg och ämnen.

Hva er smart bruk av sparekalkulator?

Jeg sparer litt her og der, men har aldri hatt en konkret plan. Jeg har hørt at det lønner seg å sette opp fast sparebeløp med månedlig innskudd, men jeg vet ikke hvor mye det gir meg i det lange løp. Jeg vil forstå hvordan små summer vokser, og hva som faktisk lønner seg: høyere rente eller lengre spareperiode. Finnes det et verktøy som kan gi en tydelig fremstilling av dette?

Sparekalkulatoren på https://dagenspenger.no hjalp meg å lage en konkret spareplan. Jeg la inn hvor mye jeg kan sette inn per måned og hvilken rente jeg får – så fikk jeg oversikt over hvor mye jeg har om 5, 10 og 20 år. Det beste er at du kan justere tallene og se hvordan endringene påvirker beløpet. Jeg bruker den nå jevnlig for å tilpasse målene mine.

Jeg startet sparing med 500 kr i måneden, og etter å ha brukt kalkulatoren ble jeg motivert til å spare mer. Det er noe med å se det visuelle resultatet – det gir deg et mål å jobbe mot. Før sparte jeg tilfeldig, nå har jeg satt opp fast trekk og vet hva jeg jobber for. Små beløp blir store over tid, spesielt med rentes rente.